ul. Raciborska 86, Rybnik

Place zabaw osiedlowe z założenia są przeznaczone dla dzieci znajdujących się w szerokim przedziale wiekowym, co oznacza, że w jednym miejscu powinny znaleźć się jednocześnie sprzęty dla dwulatków, jak i dla 10-latków. Dzieci w wieku żłobkowym potrzebują sprzętu spełniającego potrzebę ćwiczenia równowagi ciała, dlatego w tej grupie wiekowej świetnie sprawdzą się niskie bujaki i sprężynowce. Najchętniej kolorowe, o motywach nawiązujących do lubianych przez dzieci postaci z bajek. Starsze dzieci natomiast szybko znudzą się małymi bujakami na sprężynach – tutaj zdecydowanie bardziej potrzebny jest sprzęt, z którego korzystając dziecko wzmacnia wytrzymałość, zwinność i prędkość. Dlatego, na placu zabaw dla 7-10-latków bardziej powinny znaleźć się drabinki, linaria, tory przeszkód, ruchome mostki i ściany do wspinaczki. Dodatkowo, o ile dzieci w wieku żłobkowym i wczesnoprzedszkolnym nie potrzebują sprzętu pozwalającego na zabawę w grupie, o tyle dla dzieci starszych są to najbardziej atrakcyjne elementy placu zabaw.

Dzieci w wieku żłobkowym i przedszkolnym lubią intensywne kolory – nasycone barwy pozytywnie bardziej je pobudzają, niż drażnią czy przestymulowują. Dlatego, sprzęt do zabawy na plac dla dzieci w tym wieku powinien być jak najbardziej kolorowy. Pastele, szarości i szeroko pojęte stonowanie kolorystyczne wprowadza ponury nastrój i nie kojarzy się maluchom zbyt optymistycznie. Dlatego modne ostatnio i niezwykle estetyczne place zabaw utrzymane w surowej estetyce nawiązującej do stylu skandynawskiego warto zostawić na plac zabaw dla starszych dzieci.

Przedszkolaki głównie rozwijają motorykę małą, badają najbliższe otoczenie i stopniowo rozwijają zdolności pozwalające w przyszłości w pełni zapanować nad własnym ciałem. Kupujący sprzęt na plac zabaw do przedszkola, powinni wspomóc je w tych specyficznych potrzebach rozwojowych. Wspomniane wcześniej bujaki ogrodowe będą doskonałe, ale watro rozszerzyć wyposażenie placu zabaw o małe, plastikowe zjeżdżalnie, a także o huśtawki z siedziskami wyposażonymi w oparcie i i blokadę ochraniającą przed wypadnięciem dziecka – przeznaczonych dla malców, którzy potrzebują pomocy rodzica w rozbujaniu huśtawki. Bardzo ciekawe dla takich dzieci okażą się też stoły wodne do zabawy. Zabawa w wodzie – na przykład puszczanie statków po tafli uczy dziecko, jak zachowuje się ciecz. Małe domki do zabaw dla przedszkolaków koniecznie powinny być parterowe i pozbawione mocnych zasuwek. Piaskownice natomiast: niskie i pozbawione ostrych krawędzi. Dziecko w tym wieku chętnie wejdzie do statycznego pociągu, aby pojeździć nim w wyobraźni. Starsze dzieci przedszkolne będą już gotowe do korzystania z huśtawek dźwigniowych, typu „moja-twoja”. Nadal jednak niepotrzebne będą tutaj ekscytujące wysokie ślizgawki, wielkie linaria czy kamienie do wspinaczki, bo po prostu…dziecko nie jest jeszcze na nie gotowe.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *