W przedszkolu spotykają się dzieci w różnym wieku i o różnych potrzebach. Wyprawka dla przedszkolaka, który ma 3 latka, będzie się więc różniła od wyprawki dla starszaka, tak samo jak wyprawka dla starszaka różni się od tej, jaką przygotowujemy dla ucznia zerówki. Wynika to z różnic między zajęciami, jakie odbywają się w różnych grupach. Warto zatem zorientować się w wymaganiach placówki, do której zapisaliśmy naszego malca, by nie zaopatrzyć go w całkowicie zbędne na danym etapie edukacji przyrządy.

Jednym z takich przedmiotów jest pojemnik na drugie śniadanie. W przedszkolu wyżywienie zwykle jest zapewnione, dlatego śniadaniówka nie będzie potrzebna. Podobnie piórnik z podstawowymi przyborami (np. ołówkiem, linijką) – on także przyda się dopiero w zerówce. W przedszkolu mogą za to nadać się kolorowe, drewniane kredki czy farby, które dziecko przechowuje później w swojej szufladce lub szafce.

Lista wyprawkowa nie w każdym przedszkolu musi być taka sama. Wszystko zależy od możliwości budżetowych, zwyczajów i zasad, jakie sprawdziły się w danym miejscu. Z reguły wyprawka do przedszkola państwowego bywa bardziej rozbudowana, a przedszkola niepubliczne w ramach opłat zapewniają dzieciom część niezbędnych pomocy.

Pamiętajmy, by podpisać wszystkie przedmioty, jakich będzie używać nasz maluch. Szczególnie najmłodsze dzieci mogą się między sobą wymieniać elementami swojej wyprawki. Jeśli nie będą one podpisane, wychowawca może mieć trudności z rozpoznaniem, czy dzieci sobie wzajemnie czegoś nie zabrały. Podpisując przedmioty należące do naszego smyka, ułatwimy więc mu pracę.

W przypadku worka na kapcie, plecaka czy ubrań można wykorzystać metki i napisać na nich imię pociechy specjalnym wodoodpornym pisakiem. Do podpisania szczoteczki i kubka do mycia zębów można natomiast wykorzystać specjalne naklejki.

Lista rzeczy dla przedszkolaka może okazać się nie mniej bogata niż ta dla uczniów, uczęszczających do szkoły. Rodzice chcą zadbać o to, by ich dzieci czuły się w placówce komfortowo. Oprócz niezbędnych rzeczy do przedszkola mogą wyposażyć pociechę także w przedmiot, który będzie przypominał jej o domu. Zobacz, co powinno się znaleźć w wyprawce do przedszkola i stwórz listę, dzięki której zakupy będą przebiegały szybko i efektywnie.

W wyprawce do przedszkola powinny się znaleźć przedmioty, które przydadzą się dziecku podczas pobytu w placówce. Niektóre z nich warto kupić już teraz, a z innymi lepiej wstrzymać się do czasu, aż dziecko pójdzie do placówki.

Poniżej przedstawiamy listę rzeczy do przedszkola:

  • Szczoteczka do zębów, pasta i kubeczek – to przedmioty, które zazwyczaj są potrzebne w przedszkolu;
  • Ubrania na zmianę (koszulka na krótki i długi rękaw, spódniczka/spodnie, ewentualnie rajstopy, skarpetki, majtki, rozpinana bluza) – najlepiej takie, które łatwo będzie można założyć;
  • Kapcie – są bardzo ważnym elementem przedszkolnej wyprawki. Istotne jest to, by były wygodne dla dziecka i dobrze dopasowane;
  • Artykuły plastyczne – mogą się różnić w zależności od konkretnej placówki. Zazwyczaj jednak będą potrzebne: kredki, piórnik, farby plakatowe, blok techniczny i rysunkowy, teczka na gumkę, mazaki, klej, pędzle, nożyczki bez ostrych końcówek).
  • Piżamy, jeśli w przedszkolu dziecka obywa się leżakowanie;
  • Pościel do leżakowania (najlepiej o wymiarach ok. 220×80);
  • Worek na ubrania;
  • Strój sportowy, jeśli placówka go wymaga;
  • Zabawka, poduszka lub inny przedmiot, który dziecko lubi – przyda się zwłaszcza nowym przedszkolakom. Dzięki niemu mogą w innym miejscu poczuć się bezpiecznie.

Przedszkole Włochy w Warszawie https://www.piccolo.waw.pl/

Place zabaw osiedlowe z założenia są przeznaczone dla dzieci znajdujących się w szerokim przedziale wiekowym, co oznacza, że w jednym miejscu powinny znaleźć się jednocześnie sprzęty dla dwulatków, jak i dla 10-latków. Dzieci w wieku żłobkowym potrzebują sprzętu spełniającego potrzebę ćwiczenia równowagi ciała, dlatego w tej grupie wiekowej świetnie sprawdzą się niskie bujaki i sprężynowce. Najchętniej kolorowe, o motywach nawiązujących do lubianych przez dzieci postaci z bajek. Starsze dzieci natomiast szybko znudzą się małymi bujakami na sprężynach – tutaj zdecydowanie bardziej potrzebny jest sprzęt, z którego korzystając dziecko wzmacnia wytrzymałość, zwinność i prędkość. Dlatego, na placu zabaw dla 7-10-latków bardziej powinny znaleźć się drabinki, linaria, tory przeszkód, ruchome mostki i ściany do wspinaczki. Dodatkowo, o ile dzieci w wieku żłobkowym i wczesnoprzedszkolnym nie potrzebują sprzętu pozwalającego na zabawę w grupie, o tyle dla dzieci starszych są to najbardziej atrakcyjne elementy placu zabaw.

Dzieci w wieku żłobkowym i przedszkolnym lubią intensywne kolory – nasycone barwy pozytywnie bardziej je pobudzają, niż drażnią czy przestymulowują. Dlatego, sprzęt do zabawy na plac dla dzieci w tym wieku powinien być jak najbardziej kolorowy. Pastele, szarości i szeroko pojęte stonowanie kolorystyczne wprowadza ponury nastrój i nie kojarzy się maluchom zbyt optymistycznie. Dlatego modne ostatnio i niezwykle estetyczne place zabaw utrzymane w surowej estetyce nawiązującej do stylu skandynawskiego warto zostawić na plac zabaw dla starszych dzieci.

Przedszkolaki głównie rozwijają motorykę małą, badają najbliższe otoczenie i stopniowo rozwijają zdolności pozwalające w przyszłości w pełni zapanować nad własnym ciałem. Kupujący sprzęt na plac zabaw do przedszkola, powinni wspomóc je w tych specyficznych potrzebach rozwojowych. Wspomniane wcześniej bujaki ogrodowe będą doskonałe, ale watro rozszerzyć wyposażenie placu zabaw o małe, plastikowe zjeżdżalnie, a także o huśtawki z siedziskami wyposażonymi w oparcie i i blokadę ochraniającą przed wypadnięciem dziecka – przeznaczonych dla malców, którzy potrzebują pomocy rodzica w rozbujaniu huśtawki. Bardzo ciekawe dla takich dzieci okażą się też stoły wodne do zabawy. Zabawa w wodzie – na przykład puszczanie statków po tafli uczy dziecko, jak zachowuje się ciecz. Małe domki do zabaw dla przedszkolaków koniecznie powinny być parterowe i pozbawione mocnych zasuwek. Piaskownice natomiast: niskie i pozbawione ostrych krawędzi. Dziecko w tym wieku chętnie wejdzie do statycznego pociągu, aby pojeździć nim w wyobraźni. Starsze dzieci przedszkolne będą już gotowe do korzystania z huśtawek dźwigniowych, typu „moja-twoja”. Nadal jednak niepotrzebne będą tutaj ekscytujące wysokie ślizgawki, wielkie linaria czy kamienie do wspinaczki, bo po prostu…dziecko nie jest jeszcze na nie gotowe.