ul. Warneńska 4 l. 65, Warszawa

Place zabaw osiedlowe z założenia są przeznaczone dla dzieci znajdujących się w szerokim przedziale wiekowym, co oznacza, że w jednym miejscu powinny znaleźć się jednocześnie sprzęty dla dwulatków, jak i dla 10-latków. Dzieci w wieku żłobkowym potrzebują sprzętu spełniającego potrzebę ćwiczenia równowagi ciała, dlatego w tej grupie wiekowej świetnie sprawdzą się niskie bujaki i sprężynowce. Najchętniej kolorowe, o motywach nawiązujących do lubianych przez dzieci postaci z bajek. Starsze dzieci natomiast szybko znudzą się małymi bujakami na sprężynach – tutaj zdecydowanie bardziej potrzebny jest sprzęt, z którego korzystając dziecko wzmacnia wytrzymałość, zwinność i prędkość. Dlatego, na placu zabaw dla 7-10-latków bardziej powinny znaleźć się drabinki, linaria, tory przeszkód, ruchome mostki i ściany do wspinaczki. Dodatkowo, o ile dzieci w wieku żłobkowym i wczesnoprzedszkolnym nie potrzebują sprzętu pozwalającego na zabawę w grupie, o tyle dla dzieci starszych są to najbardziej atrakcyjne elementy placu zabaw.

Dzieci w wieku żłobkowym i przedszkolnym lubią intensywne kolory – nasycone barwy pozytywnie bardziej je pobudzają, niż drażnią czy przestymulowują. Dlatego, sprzęt do zabawy na plac dla dzieci w tym wieku powinien być jak najbardziej kolorowy. Pastele, szarości i szeroko pojęte stonowanie kolorystyczne wprowadza ponury nastrój i nie kojarzy się maluchom zbyt optymistycznie. Dlatego modne ostatnio i niezwykle estetyczne place zabaw utrzymane w surowej estetyce nawiązującej do stylu skandynawskiego warto zostawić na plac zabaw dla starszych dzieci.

Przedszkolaki głównie rozwijają motorykę małą, badają najbliższe otoczenie i stopniowo rozwijają zdolności pozwalające w przyszłości w pełni zapanować nad własnym ciałem. Kupujący sprzęt na plac zabaw do przedszkola, powinni wspomóc je w tych specyficznych potrzebach rozwojowych. Wspomniane wcześniej bujaki ogrodowe będą doskonałe, ale watro rozszerzyć wyposażenie placu zabaw o małe, plastikowe zjeżdżalnie, a także o huśtawki z siedziskami wyposażonymi w oparcie i i blokadę ochraniającą przed wypadnięciem dziecka – przeznaczonych dla malców, którzy potrzebują pomocy rodzica w rozbujaniu huśtawki. Bardzo ciekawe dla takich dzieci okażą się też stoły wodne do zabawy. Zabawa w wodzie – na przykład puszczanie statków po tafli uczy dziecko, jak zachowuje się ciecz. Małe domki do zabaw dla przedszkolaków koniecznie powinny być parterowe i pozbawione mocnych zasuwek. Piaskownice natomiast: niskie i pozbawione ostrych krawędzi. Dziecko w tym wieku chętnie wejdzie do statycznego pociągu, aby pojeździć nim w wyobraźni. Starsze dzieci przedszkolne będą już gotowe do korzystania z huśtawek dźwigniowych, typu „moja-twoja”. Nadal jednak niepotrzebne będą tutaj ekscytujące wysokie ślizgawki, wielkie linaria czy kamienie do wspinaczki, bo po prostu…dziecko nie jest jeszcze na nie gotowe.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *